آموزش تعمیر ماینر

دلایل خرابی ماینر ها

دلایل خرابی ماینر ها

ماینر دستگاهی است که برای استخراج کریپتوکارنسی در الگوریتم های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. ماینر ASIC به دستگاهی با مدارهای یکپارچۀ خاص گفته می شود که می توان با استفاده از آن رمز ارزهایی مثل بیت کوین را استخراج کرد. این نوع سخت افزار برای استخراج بیت کوین دارای مزیت هایی نسبت به پردازنده های کامپیوتری و گرافیکی می باشد. به طوری که بدون استفاده از دستگاه ASIC استخراج بعضی از رمز ارزها مقرون به صرفه نخواهد بود. اما این دستگاه ها می توانند به دلایل زیادی خراب شوند.

ماینر به وسیلۀ شرکت های کمی تولید می شود. بنابراین می توان گفت که مدل های پیشرفته و رقابتی گاهی دچار کمبود در بازار می شوند. این کمبود ممکن است موجب افزایش قیمت این دستگاه ها شود. به طوری که بعضی از مدل ها تا 10 هزار دلار نیز قیمت دارند. شناخت دلایل خرابی ماینرها و روش های تعمیر آن ها به استخراج کنندگان ارز دیجیتال اجازه می دهد در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

ماینر برای استخراج کریپتوکارنسی به چند فاکتور ضروری نیاز دارد. یکی از این فاکتورها، انرژی می باشد که معمولا به صورت برق است. یک ماینر از برق بسیار زیادی استفاده می کند. در واقع استفادۀ زیاد از منابع برق، ریسک خرابی دستگاه های ماینینگ را افزایش می دهد. از طرفی، یک ماینر برای استخراج به اتصال اینترنت نیاز دارد. اتصال اینترنت موجب می شود که دستگاه های ماینینگ در خطر حملات ویروسی قرار بگیرند. این مورد نیز یکی از مهمترین دلایل خرابی ماینرها می باشد. همچنین دستگاه های ماینینگ به یک دمای مناسب برای عملکرد درست نیاز دارند. اگر این دما از حدی بالاتر برود، ممکن است به قطعات آن ها آسیب وارد شود.

 

خرابی دستگاه ماینر

قطعات ماینر که خراب می شوند

ماینر دارای قطعات مختلفی است که در همکاری با یکدیگر فرایند استخراج ارز دیجیتال را انجام می دهند. از جمله این قطعات می توان به هش برد و کنترل برد اشاره کرد. هش بردها در واقع بردهایی با چندین تراشۀ مخصوص هستند که در ساختار داخلی دستگاه جای می گیرند و می توانند محاسبات پیچیدۀ کریپتوکارنسی را انجام دهند. عملکرد این هش بردها را می توان در صفحۀ استاتوس ماینر مشاهده کرد. از جمله تعداد تراشه های آن ها و دمای هش بردها. هش برد در واقع یک باکس آلومینیومی با چندین کارت محاسباتی است که دارای یک کنترلر نیز می باشد.

کنترل برد یکی دیگر از قطعات سخت افزاری بسیار مهم یک ماینر است که عملکرد قطعات دیگر از جمله هش بردها را هماهنگ می کند. در صورتی خرابی کنترل برد و نیاز به تعمیر کنترل برد ماینر ، دستگاه ماینینگ از کار می افتد و بنابراین نمی توان سودی از استخراج ارز دیجیتال کسب کرد. کنترل برد می تواند کارت های محاسباتی واقع در باکس آلومینیومیِ هش برد را با یکدیگر هماهنگ کند تا آن ها بتوانند به یک هش ریت مناسب برسند. کنترل برد همچنین داده ها را در مدارِ دستگاه منتقل می کند و نقش مهمی در کارکرد درست قطعات دیگر ایفا می کند.

ماینر به جز بردها، دارای قطعات مهم دیگری نیز می باشد. از جمله واحد منبع تغذیه یا PSU که برق دریافتی را به برق قابل استفاده در دستگاه تبدیل می کند. فرایند استخراج به یک منبع تغذیۀ قدرتمند نیاز دارد. به همین دلیل بسیاری از استخراج کنندگان به دنبال خرید بهترین منبع تغذیه برای بهینه سازی سخت افزار خود هستند. منبع تغذیه یا PSU در واقع برق را برای استفادۀ قطعات مختلف، در دستگاه به جریان می اندازد. فن ها یکی دیگر از قطعات مهم ماینر محسوب می شوند که در خنک سازی دستگاه نقش دارند.

خرابی کنترل برد

دمای بالا و خرابی ماینر

ماینر به یک دمای مناسب برای کارکرد درست نیاز دارد. هر چند بیشتر مدل ها می توانند تا دمای 40 درجۀ  سانتیگراد کار کنند، اما برای حفاظت از آن ها دما باید همیشه زیر 35 درجۀ  سانتیگراد باشد. وقتی ماینر در معرض دمای بسیار بالا قرار می گیرد، بسیاری از قطعات آن از جمله هش بردها می توانند آسیب ببینند. در این حالت معمولا هش ریت با مشکل مواجه می شود و نمی توان آن را در صفحۀ استاتوس دستگاه مشاهده کرد. دمای بالا موجب می شود ماینر وارد حالت حفاظت خودکار شود و به طور اتوماتیک خاموش و روشن شود. این حالت معمولا در روزهای گرم اتفاق می افتد. استخراج کنندگان باید راهکارهایی برای محافظت از دستگاه های خود داشته باشند.

ماینر به دلیل فرایند استخراج، گرما تولید می کند که این گرما با استفاده از قطعاتی مثل فن ها و هیت سینک ها تا حد زیادی کنترل می شود. اما اگر دمای محیط در روزهای گرم به 40 درجۀ  سانتیگراد و بالاتر برسد، ممکن است خطرات زیادی برای ماینر ایجاد شود. چرا که تراشه های دستگاه آسیب می بینند و بدین ترتیب هش ریت کاهش پیدا می کند. در واقع دمای زیاد و کنترل نشده می تواند روی عمر دستگاه های ماینینگ و درآمد استخراج کنندگان تاثیر زیادی بگذارد.

به منظور حفاظت از ماینرها در برابر گرمای زیاد، استخراج کنندگان از سیستم های خنک کنندۀ اضافی علاوه بر فن های خود دستگاه استفاده می کنند. این کار موجب می شود دمای هوا در مکان استخراج حفظ شود و فشار کمتری به دستگاه ها وارد شود. همچنین افزایش تهویه راه دیگری برای مقابله با دمای بالا می باشد. با استفاده از کاهش ولتاژ یا downvolting نیز می توان مصرف برق و در نتیجه گرما را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

خرابی فن ماینر

نقش رطوبت در خرابی

هنگام خرید ماینر یکی از خصوصیاتی که می توان در توضیحات مشاهده کرد، رطوبتی است که دستگاه می تواند در آن کار کند. بیشتر ماینرها می توانند در رطوبتی میان 5 تا 95 کار کنند. اما توصیه می شود برای محافظت از دستگاه ها، سطح رطوبت همیشه زیر 65 درصد باشد. رطوبت در واقع نقش مهمی در مکان یا اتاق استخراج ایفا می کند. در صورتی که مکان خیلی سرد یا خیلی گرم باشد، بدون شک به ماینرها آسیب وارد می شود.

محیط های مرطوب موجب می شوند قطعات مختلف دستگاه های الکترونیکی آسیب ببینند. ماینر نیز یک دستگاه الکترونیکی محسوب می شود و در اثر رطوبت، اجزای داخلی آن می توانند دچار زنگ زدگی و خوردگی شوند. قرار دادن ماینر در فضاهای خارجی و محیط هایی با رطوبت بالا موجب می شود عملکرد آن به تدریج ضعیف شود و حتی ممکن است خرابی و سوختن آن ها را به دنبال داشته باشد. بنابراین می توان گفت یکی از فاکتورهای مهم قبل از شروع استخراج کرپیتوکارنسی، انتخاب محیط مناسب برای سخت افزار ماینینگ است. یک محیط نسبتا خشک با جریان هوای خوب و ثابت می تواند برای قرار دادن ماینرها مناسب باشد. در صورت عدم دسترسی به چنین محیطی، می توان از ابزاری مثل فن های اضافی استفاده کرد.

ماینر در اثر رطوبت شدید آسیب می بیند. بنابراین استخراج کنندگان از روش هایی برای کاهش اثر رطوبت استفاده می کنند. برای مثال، دستگاه های ماینینگ را در جعبه های مخصوص قرار می دهند و از فیلتر هوا برای کاهش اثر رطوبت استفاده می کنند. به طور کلی اگر سطح رطوبت بیشتر از سطحِ درج شده در دفترچۀ دستگاه باشد، باید برای کاهش رطوبت اقدام کرد.

منبع تغذیه ماینر

نقش گرد و خاک در خرابی

ماینر به دلایل زیادی از جمله گرد و خاک می تواند خراب شود. گرد و خاک در واقع تاثیر زیادی روی عمر سخت افزار ماینینگ می گذارد. به خصوص اگر دستگاه های ماینینگ در یک محیط کاملا باز قرار داشته باشند، گرد و خاک می تواند به داخل آن ها نفوذ کند و موجب شود سریعتر داغ شوند و آسیب ببینند. تجمع گرد و خاک یکی از عوامل جدی خرابی ماینر می باشد. تجمع گرد و خاک موجب می شود تجهیزات اورکلاک شوند و این می تواند به تمام مزرعۀ ماینینگ آسیب وارد کند.

برای مقابله با گرد و خاک، در مراکز بزرگ استخراج از مایع های مخصوصِ خنک کننده استفاده می شود. این مایع های مخصوص از دستگاه ها و تجهیزات در برابر نفوذ و تجمع گرد و خاک محافظت می کنند. حتی این مایع های مخصوص موجب می شوند سر و صدا و حرکت های اضافی دستگاه نیز کاهش پیدا کنند و یکی از بهترین راهکار ها برای کاهش صدای ماینر میباشد . اما معمولا در محیط های سخت، از این مایع ها استفاده می شود. در محیط های معمولی می توان دستگاه ها را با حفظ تراکم در یک محیطِ به دور از ورود گرد و خاک زیاد قرار داد.

به طور کلی می توان گفت که ماینرها به عنوان وسایل الکترونیکی باید از نفوذ گرد و خاک دور بمانند. وقتی گرد و خاک تجمع پیدا می کند، می توان انتظار داشت که دمای قطعات مختلف ماینر بیشتر شود. به دلیل افزایش دما، ماینر وارد حالت اورکلاک می شود و ممکن است قسمت های مختلف آن دچار خرابی شوند. بنابراین گرد و خاک یکی از دلایل اصلی برای خرابی و سوختن دستگاه های ماینینگ محسوب می شود.

 

حملۀ ویروس ها

ماینر به دلیل اتصال به شبکه و اینترنت در معرض حملۀ ویروس ها و بدافزارها قرار دارد. کریپتو جکینگ فرایندی است که ویروس وارد سیستم ماینرها می شود و بدون اجازه، از سخت افزار آن ها برای استخراج کریپتوکارنسی استفاده می کند. دلیل خطرناک بودن کریپتو جکینگ این است که علاوه بر استفاده از هش ریت و سخت افزار، می تواند از برق زیادی نیز استفاده کند و بدین ترتیب عمر ماینرها را کاهش دهد. به همین دلیل استخراج کنندگان از آنتی ویروس و روش های محافظتی در برابر حملۀ بدافزارها استفاده می کنند.

یک ماینر در صورتی که به ویروس آلوده شود، می تواند روی تمام مزرعۀ استخراج تاثیر بگذارد. چرا که ویروس ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می شوند و از سخت افزار و برق به اندازۀ زیادی استفاده می کنند. اگر حملۀ ویروسی ادامه داشته باشد و راهی برای متوقف کردن آن در نظر گرفته نشود، می توان انتظار داشت که ماینر آسیب های نرم افزاری و سخت افزاری زیادی ببیند. بنابراین استخراج کنندگان باید با دقت عملکرد ماینر را چک کنند. کند شدن دستگاه ها و کاهش غیر عادی هش ریت می تواند نشانۀ حملۀ ویروسی باشد. همچنین ویروس ها موجب می شوند کامپیوتری که سخت افزار ماینینگ به آن متصل است، کند شود و پردازندۀ آن دمای زیادی را نشان دهد.

برای جلوگیری از نفوذ ویروس ها و بدافزارها، استخراج کنندگان باید ضمن استفاده از آنتی ویروس، وب سایت های مخرب را شناسایی کنند و از افزونه های ضد تبلیغاتی مناسب در کنار آپدیت سیستم عامل خود استفاده کنند.

دلایل خرابی ماینر ها

نکات تکمیلی

ماینر یک دستگاه گران قیمت محسوب می شود که در صورت استفادۀ درست می تواند در سودآوری استخراجِ رمز ارزهایی مثل بیت کوین تاثیر داشته باشد. ماینرها دارای قطعات مختلفی هستند و در ساخت آن ها از تراشه ها و بردهای مخصوصی استفاده می شود. این تراشه ها و بردها باید در یک دمای مناسب قرار بگیرند تا بتوانند بدون خراب شدن، فرایند استخراج و پردازش معاملات کریپتوکارنسی را انجام دهند. دمای بالا یکی از مهمترین دلایل خرابی ماینرها می باشد. به منظور جلوگیری از دمای بالا، ماینرها علاوه باید به وسیلۀ فن ها و سیستم های خنک کنندۀ کارآمد محافظت شوند.

جریان برق نیز می تواند باعث خرابی دستگاه های ماینینگ شود. نوسانات شدید برق روی دستگاه های الکترونیکی تاثیر بسیار زیادی دارند و می توانند به آن ها آسیب وارد کنند. بنابراین پیش از شروع استخراج ارز دیجیتال، باید از وجود جریان برق مناسب و بدون نوسان اطمینان حاصل کنید. همچنین می توانید از محافظ های مناسب استفاده کنید تا در برابر نوسانات از دستگاه های شما محافظت کنند.

ماینر همچنین در صورتی که در رطوبت شدید و نفوذ گرد و خاک قرار بگیرد، ممکن است آسیب ببیند. برای جلوگیری از این موارد، محیط استخراج اهمیت زیادی دارد و باید قبل از شروع استخراج، محیط مناسب در نظر گرفته شود. با رعایت این نکات و استفاده از امکانات مناسب می توان از سخت افزارِ استخراج محافظت کرد. تعمیرات ماینر ممکن است به دلیل کمبود قطعات، هزینۀ زیادی داشته باشد. به خصوص تعویض قطعاتی مثل هش برد و کنترل برد به بودجۀ نسبتا زیادی نیاز دارد. بنابراین بهتر است استخراج کنندگان در یک محیط مناسب دستگاه های خود را قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *